treinklDSC02475De Bomenstichting kreeg uit de achterban signalen dat ProRail van plan zou zijn om langs het spoor grootschalig bomen te kappen. Wij hebben navraag gedaan bij ProRail. De spoorbeheerder ontwikkelt op het ogenblik (voorjaar 2019) een app om de bomen langs het Nederlandse spoor in kaart te brengen. Als de pilot slaagt, zal op zijn vroegst volgend jaar worden bekeken of en hoe ProRail hiermee het beleid voor beheer van groen kan actualiseren. Het doel van deze nieuwe technologie is om beter te kunnen beoordelen waar voor de veiligheid van de spoorweginfrastructuur beheer van het groen noodzakelijk is en waar bomen geen hinder opleveren. Zo kan preciezer worden vastgelegd waar bomen moeten worden gesnoeid of gekapt. Dit wordt vastgelegd in contracten met de onderhoudspartijen. Grootschalige kapplannen liggen niet op de tekentafel bij ProRail. De Bomenstichting zal contact onderhouden om zo advies te kunnen geven over het toekomstige beleid.